لشکاجان
اين وبلاگ دربردارنده مطالب و اخباري پيرامون روستاي سرسبز لشكاجان است،اميدوارم در اين راه با ما باشيد تا بتوانيم نام سبز لشكاجان را در فضاي مجازي جاودانه كنيم.متشكرم 
قالب وبلاگ

سلام.شب یلدا این یادگار ماندگار تاریخ دیرین سرزمین سبزمان ایران بر همه ی شما دوستان و بچه محل های عزیز فرخنده و مبارک باد.امیدوارم سالهای سال این شب به یاد ماندنی رو در کنار خانواده های خوبتون جشن بگیرید.اما حالا که به شب یلدا رسیدیم بد نیست یه کمی هم از تاریخچه این شب پرخاطره صحبت کنیم:

شب یلدا از معدود جشن های شبانه ایرانیان است که هنوز زنده و پابرجا مانده است. جشن های دیگری نیز چون « سده » و « تیرگان » از همین دست و از جشن های شبانه بوده اند اما از آن جشن ها جز در پاره ای نقاط ایران اثری برجای نمانده اند. تنها جشن شبانه ای که به شکل سراسری باقی مانده همین جشن شب یلداست که به نحوی با جشن شب ژانویه، اول سال مسیحی همزمان افتاده است. در این شب، در همه شهرهای ایران علاوه بر میوه فروشی ها، دستفروشان هندوانه را بر وانت ها بار می کنند و در سراسر شهرها و جاده ها به معرض فروش می گذارند. این کار به نوبه خود بر رونق شب چله در دهه های اخیر افزوده است چرا که هندوانه های خوشگل تلنبار شده بر وانت ها در همه جا؛ خیابان ها، شهرها و جاده ها از فرا رسیدن شب چله خبر می دهند. از مهم ترین آیین های شب چله در سده های اخیر گرفتن « فال » از « دیوان حافظ » است که بدان شکلی فرهنگی می دهد و در طولانی ترین شب سال هر کس را به یاد آینده ای می اندازد که پیش رو دارد.

یک اتفاق دیگر نیز در دو سه سال اخیر، بر فرهنگی بودن شب یلدا تاکید می ورزد و آن جایزه ای ادبی است که یکی از مجلات پایتخت با عنوان جایزه یلدا به راه انداخته است. ایرانیان قدیم هزاران سال پیش دریافتند که گاه شماری بر پایه ماه نمی تواند گاه شمار درستی باشد، پس به تحقیق درباره حرکت خورشید پرداختند و گاه شماری خود را بر پایه آن گذاشتند. آنها حرکت خورشید را در برج های آسمان اندازه گیری کردند و برای هر برجی نام خاصی گذاشتند. آنها دریافتند هنگامی که برآمدن خورشید با برآمدن برج بره در یک زمان باشد، اول بهار است و روز و شب با هم برابر است. آنها مانند ما می توانستند در شب شش برج را ببینند. از سر شب یکی یکی برج ها از جلوی چشم ها عبور می کنند. برج بره سپس برج گاو و ... آنها می دانستند شش برج دیگر که دیده نمی شوند در آن سوی زمین هستند و مردمانی در آن سوی زمین شش برج دیگر را نظاره می کنند. آنها دریافتند که اول پاییز و بهار روز و شب برابر و در اول تابستان روز بلندتر از شب است. آنها گاه شماری خود را بر اساس ۴۰ روز، ۴۰ روز تقسیم کردند. در فرهنگ ایرانیان و نیاکان ما عدد ۴۰ مانند عدد شش و ۱۲ قداست خاصی دارد. واژه های «چله نشستن»، «چل چلی» و در طبرستان واژه های «پیرا چله، گرما چله» نشانه اهمیت این عدد در میان فرهنگ ایرانی است. آنها در اصل ماه را به ۴۰ روز تقسیم کردند و ۹ ماه داشتند اما پس از مدتی این روزها به ۳۰ روز تغییر پیدا کرد و ماه ۳۰ روزه شد.

برای دیدن باقی مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی شیلات گیلان گفت: سه نفر از شهدای چابهار از استان گیلان هستند.


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی صفاتی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: در پی حادثه تروریستی چابهار که منجر به شهادت تعداد زیادی از هموطنان ما شده است، سه نفر از گیلانی‌های مقیم شاغل در شیلات چابهار جزو شهدا هستند.
وی با اشاره به اسامی شهدا افزود: شهید محمد رضایی از صومعه‌سرا، رضا حسین‌پور صنعتی از لاهیجان و علی رضاخواه از رودسر جزو شهدایی هستند که در چابهار در حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.
به گفته صفاتی مراسم تشییع پیکر این سه شهید گیلانی به صورت استانی برگزار می‌شود و سپس برای خاکسپاری به شهرستان‌های خود انتقال داده می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیکر این سه شهید در راه مسیر رسیدن به گیلان است و مراسم قطعی تشییع این شهدا متعاقبا اعلام می‌شود.

[ شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱:٢۳ ‎ق.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

مراسمات عزاداری امسال هم با حضور علاقمندان به خامس آل عبا در لشکاجان و حومه برگزار شد.تعطیلات امسال باعث شده بود تا تعداد حاضران در این مراسم ها بیشتر از سالهای گذشته باشه. امسال هم در روز عاشورا هیئت عزاداری از لشکاجان به سمت مسجد و بقعه متبرکه روستای کویه سفلی و بعد از آن مسجد بازکل حرکت کرد.و بعد از نماز و صرف ناهار دسته عزاداری راهی روستای ماچیان شد.دیروز غروب هم هیئت سینه زنی مطابق معمول همه ساله از مسجد لشکاجان به سوی کویه حرکت کرد.بعداز سینه زنی هم مثل هر سال مراسم تعزیه خوانی و آتش زدن خیام در صحن آستانه آقا سیدنصیرکیا انجام شد که البته عده ای نسبت به تکراری شدن این تعزیه نقد داشتند و دوست داشتن که از سال آینده تعزیه دیگه ای اجرا بشه.که این مساله هم جای تامل داره.امروز غروب هم  تئاتر خیابانی "خورشید کاروان" در صحن مسجد اعظم لشکاجان سفلی برگزار شد که استقبال خوبه حضار رو به همراه داشت و اکثر قریب به اتفاق از این نمایش راضی بودن.این تئاتر به کارگردانی و بازیگری سید ضیا مولوی بود که خوشبختانه از قبل نسبت به اجرای این مراسم  اطلاع رسانی کافی شده بود.شنبه هم مراسم سوم امام حسین(ع)و غذادهی در مسجد لشکاجان برقراره.امیدوارم عزاداری همگی قبول باشه

[ شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱٢:٤٠ ‎ق.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

مراسم مذهبی و سنتی علم بندی امشب با حضور مردم و هیئت امنا برگزار شد.در این مراسم همزمان با حسین حسین گویان مردم ریش سفیدان محل علم ها و پرچم ها را برای عزاداری سیدالشهدا آماده کردند.این مراسم چند سالی است در شب پنجم ماه محرم برگزار می شود.این مراسم با ذکر مداحی و سینه و زنجیر زنی مردم پایان یافت.اما آنچه که امسال هم مثل سالهای گذشته برای خیلی ها عذاب آور است نبودن ونداشتن یک مداح خوب و خوش صداست که البته هستند کسانی که صدایشان خوب است اما متاسفانه از آنها دعوت نمی شود و یا استقبال گرمی از آنان نمی شود.با مصادف شدن تاسوعا و عاشورای امسال به روزهای آخر هفته و شکل گرفتن چندروز تعطیلی پیش بینی می شود امسال جمعیت زیادی از لشکاجانیهای مقیم بیرون بتوانند در این مراسمات شرکت کنند.

[ جمعه ۱٩ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان ساکنین لشکاجان شروع کردن به گازکشی منازل.تا همین دیروز هم سندیکا اجازه گازکشی منازل رو به مردم نمی داد به چه دلیل؟معلوم نیست اما بالاخره این اجازه داده شد و ساکنین محترم هم به سمت پیمانکارها و شرکت های گاز رسانی هجوم آوردن .تقریبا کار گازرسانی واسه هر خونه ظرف یه روز تموم میشه.البته لازمه بگم که حدود ۵-۶ خانوار فعلا اصلا هیچ علمکی ندارن.ظاهرا پیمانکار با اداره ی راه سر تخریب آسفالت واسه لوله کشی به مشکل برخورد کردن.امیدوارم این مشکل هم هرچه زودتر برطرف شه و همه بتونن از این ثروت ملی استفاده کنن.

[ پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱٢:٤٤ ‎ق.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

سلامی به زیبایی خودتون!به شما رفقای با مرام که وبلاگ خودتونو تنها نمیذارید و همیشه بهش سر میزنید.اما یه نکته خیلی از دوستان و آشناها اصرار دارن که ما میایم وبه وبلاگ لشکاجان سر میزنیم البته راستم میگن بندگان خدا همه ی پست ها و مطالبو از برن ولی متاسفانه ما رو از نظراتشون محروم میذارن.من از همینجا بهشون یه سلام ویژه میکنم و میخوام بگم که دوستای خوبم یکی از انگیزه های من واسه ساخت این وبلاگ این بود که همه بچه محلا و دوستان و فامیل و اینجا جمع کنم و کمک کنم که خیلی ها بتونن از همدیگه با خبر شن و حتی همو پیدا کنن پس خواهشا بنده نوازی کنید و واسه خاطر خودتون و اثبات اینکه تو این وبلاگ حضور فعال دارید نظر دادن رو فراموش نکنید پایین هر مطلب یه گزینه به اسم"نظر شما" هست که کافیه روش کلیک کنید و نظرتونو حتی در حد یه سلام علیک(البته سلام از ماست!)اونجا بزارید.از خدا واستون سلامتی میخوام و البته عشق.تا بعد... 

[ شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

آدم های بزرگ در باره ایده ها سخن می گویند

آدم های متوسط در باره چیزها سخن می گویند

آدم های کوچک پشت سر دیگران سخن می گویند

 

آدم های بزرگ درد دیگران را دارند

آدم های متوسط درد خودشان را دارند

آدم های کوچک بی دردند

 

آدم های بزرگ عظمت دیگران را می بینند

آدم های متوسط به دنبال عظمت خود هستند

آدم های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند

 

آدم های بزرگ به دنبال کسب حکمت هستند

آدم های متوسط به دنبال کسب دانش هستند

آدم های کوچک به دنبال کسب سواد هستند

 

آدم های بزرگ به دنبال طرح پرسش های بی پاسخ هستند

آدم های متوسط پرسش هائی می پرسند که پاسخ دارد

آدم های کوچک می پندارند پاسخ همه پرسش ها را می دانند

 

آدم های بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند

آدم های متوسط به دنبال حل مسئله هستند

آدم های کوچک مسئله ندارند

 

آدم های بزرگ سکوت را برای سخن گفتن برمی گزینند

آدم های متوسط گاه سکوت را بر سخن گفتن ترجیح می دهند

آدم های کوچک با سخن گفتن بسیار، فرصت سکوت را از خود می گیرند 

 
[ شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

کار متراژ واحدهای مسکونی و صنعتی لشکاجان به منظور اعطای سند از امروز صبح آغاز شده است و پیش بینی می شود تا یک هفته به طول انجامد و سرانجام بعد از مدتها چشم انتظاری می توان امیدوار بود که این اسناد به زودی به متقاضیان واگذار شود.به منظور اعطای سند از مدتها قبل از متقاضیان بابت هر واحد مسکونی مبلغ 25000 تومان گرفته شده بود که بنا به دلایلی این پروسه مدتی عقب افتاد.به گفته شورا فعلا کار متراژ و نقشه یرداری  از همه منازل انجام می گیرد اما اسناد فقط به کسانی که مبلغ مذکور را پرداخت کرده باشند واگذار می شود.

[ شنبه ٦ آذر ۱۳۸٩ ] [ ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]

                                   **عید غدیر بر همه شیعیان مبارک باد**

 شخصیت و ویژگی های امام علی(ع) طوری است که از دیرباز مورد علاقه بسیاری از اندیشمندان بوده و بارها از سوی ایشان مورد مطالعه قرار گرفته است.در اینجا اشاره ای هرچند کوتاه و گذرا به جملات و اعترافاتی از سوی این دانشمندان پیرامون شخصیت این امام می کنیم.امید که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

جرجى زیدان ( نویسنده مسیحى)

آیا على پسرعموى پیامبر و جانشین او نبود؟ آیا او آن دانشمند پرهیزگار و دادگر نبود؟ آیا او آن مرد بااخلاص و غیور نبود که در پرتو مردانگى و غیرتش اسلام و مسلمانان عزت یافتند؟شخص على مظهر کامل صفات حسنه و خصال پسندیده بود و بر تمام یاران پیامبر فزونى‏داشت.

علی از نگاه جرج جرداق (نویسنده مسیحى لبنانى)

نزد حقیقت و تاریخ یکسان است او را بشناسى یا نشناسى. تاریخ و حقیقت گواهى مى‏دهند که او وجدان بیدار و قهار، شهید نامى، پدر و بزرگ شهیدان، على‏بن‏ابى‏طالب، صوت عدالت انسانى، شخصیت جاویدان شرق است! اى جهان، چه مى‏شد اگر هرچه قدرت و قوه دارى، به کار مى‏بردى و در هرزمان علیى با آن عقلش، با آن قلبش، با آن زبانش، و با آن ذوالفقارش، به عالم مى‏بخشیدى!


علی از نگاه میخائیل نعیمه (نویسنده لبنانی)

قدرت نمایى و قهرمانى امام تنها در حدود میدانهاى‏جنگ نبود؛ قهرمانى بود در صفاى بصیرت و طهارت وجدان و سحر بیان و حرارت ایمان، و عمق روح انسانیت و بلندى همت و نرمى طبیعت، و یارى‏محروم و رهایى مظلوم از چنگال متجاوز و ظالم، و فروتنى براى حق، به‏هرصورت و مظهرى که حق برایش تجلى نماید. این نیروى قهرمانى همیشه محرک و انگیزنده است، گرچه روزگارها از آن بگذرد. امروز و هرروز که شوق ما براى پى‏ریزى بناى صالح و فاضلانه شدید شود، به سوى آن باز مى‏گردیم.

راستى بر هر مورخى هر چه هوشمند و نابغه، محال است که بتواند تصویرى کامل از عظیمى مانند على به دست تو دهد، گرچه در هزار صفحه باشد؛ زیرا آنچه این قهرمان مرموز تفکر و تأمل نموده، گفته و عمل کرده و در میان خود و پروردگارش بوده، نه گوشى شنیده و نه چشمى دیده و آن بسیار بسیار بیش از آن است که به دستش نمودار یا به زبان و قلمش آشکار ساخته است. پس هر تصورى که از او ترسیم کنیم، ناچار صورت ناقصى از آن اصل کامل است. على قهرمان بى‏مانند فکر و روح و بیان است، در هر زمان و در هر مکان.

علی از نگاه بارون کارادوو (مورخ فرانسوى)

على؛ آن شجاع بى‏همتا و قهرمان یکه‏تازى بود که پهلو به پهلوى پیمبر مى‏جنگید. و به اعمال برگزیده و معجزه‏آسایى قیام نمود: در معرکه بدر، بیست ساله بود که با یک ضرب دست، یکه سوار قریش را دو نیم ساخت. در احد، شمشیر پیمبر را به دست گرفت و برسرها، خود مى‏شکافت و بر تنها جوشن مى‏درید! و در یورش بر قلعه یهود خیبر، با یک دست دروازه سنگین آهنین را از جاى کند و آن را بالاى سر خود سپر ساخت! اما پیمبر او را بسیار دوست مى‏داشت و به او بسى وثوق داشت؛ روزى به سوى على اشاره کرد و گفت: «من کنت مولاه فعلى مولاه».

علی از نگاه عبدالفتاح عبدالمقصود (نویسنده پرآوازه مصرى)

پس از محمد(ص)، کسى را ندیده‏ام که شایسته باشد پس از او قرار گیرد، یا بتواند در ردیفش بیاید، جز پدر فرزندان پاک و برگزیده پیغمبر! و من در این سخن به طرفدارى تشیع وارد نشده‏ام، بلکه این رایى است که حقایق تاریخ به آن گویاست. او برترین مردى است که مادر روزگار تا پایان عمر خود چون او نخواهد زایید. او مجسمه‏اى از کمال است که در قالب بشرى ریخته شده است.


علی از نگاه کارلایل (فیلسوف انگلیسى)

اما على؛ ما را نمى‏رسد جز آنکه او را دوست بداریم و به او عشق بورزیم؛ چه، او جوانمردى بس عالیقدر و بزرگ نفس بود. از سرچشمه وجدانش خیر و نیکى‏مى‏جوشید، از دلش شعله‏هاى شور و حماسه زبانه مى‏زد، شجاعتر از شیر ژیان بود؛ ولى شجاعتى‏ممزوج با لطف و رحمت و عواطف رقیق و رأفت... در کوفه غافلگیر وکشته شد، شدت عدلش موجب این جنایت گردید! چنان‏که هرکس را مانند خود عادل مى‏دید! پیش از مرگش درباره قاتل خود گفت: «اگر زنده ماندم، خود مى‏دانم و اگر درگذشتم، کار به دست شماست. اگر خواستید قصاص نمایید، در برابر یک ضربت، تنها یک ضربت زنید. اگر درگذرید، به تقوا نزدیکتر است!»

codex20x



 


 


codex20x

page26

 

[ چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸٩ ] [ ٥:۱٥ ‎ب.ظ ] [ محسن ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نويسندگان
امکانات وب